Ένα επάγγελμα για μια ζωή ; Αποχαιρετώντας την μονιμότητα και οδεύοντας στην επαγγελματική προσαρμοστικότητα
Η ερευνητική ομάδα του Κέντρου Έρευνας και Αξιολόγησης στην Επαγγελματική Συμβουλευτική σχεδίασε και υλοποίησε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης για την
ανάπτυξη δεξιοτήτων επαγγελματικής προσαρμοστικότητας σε μαθητές
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με σκοπό την παροχή βοήθειας στους μαθητές
προκειμένου: α) να αντιμετωπίσουν με αποτελεσματικότερο τρόπο το ζήτημα
της μετάβασης από το δομημένο τρόπο ζωής του σχολείου στον λιγότερο
δομημένο εξωτερικό κόσμο, β) να κατανοήσουν πώς θα σχεδιάσουν τη
σταδιοδρομία τους σε σχέση με την κοινωνική πολυπλοκότητα.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές
Γυμνασίου και Λυκείου. Για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου προγράμματος η
επιστημονική ομάδα βασίστηκε στη σύγχρονη βιβλιογραφία και έδωσε
ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση θεωρίας, έρευνας και πρακτικής εφαρμογής.
Σχεδιάστηκαν δραστηριότητες, οι οποίες δανείζονται στοιχεία από την
αφηγηματική προσέγγιση και στοχεύουν να βοηθήσουν τους μαθητές: 1) να
αφηγηθούν τις τρέχουσες μεταβάσεις, παρατηρώντας πώς ο εαυτός τού σήμερα
διαμορφώθηκε από τον εαυτό του χθες και θα οδηγήσει στον εαυτό τού
αύριο, 2) να διερευνήσουν τα κίνητρα, τις δυνάμεις, τα επαγγελματικά
ενδιαφέροντα και τις αξίες τους, και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους,
3) να αντιληφθούν τους περιορισμούς και τις προκλήσεις στην επίτευξη των
στόχων τους και να συνειδητοποιήσουν τον ενεργό ρόλο που χρειάζεται να
έχουν στη ζωή τους προκειμένου να της δώσουν το νόημα που θα τους
ικανοποιεί.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 7 συναντήσεις
διάρκειας μίας διδακτικής ώρας, μία φορά την εβδομάδα. Το περιεχόμενο
των συναντήσεων είναι καθορισμένο και έχει ορισμένη δομή. Σε κάθε
συνάντηση, ο σύμβουλος παρουσιάζει ένα χαρακτηριστικό επαγγελματικής
προσαρμοστικότητας, το οποίο συνδέεται με την ανάπτυξη μιας αντίστοιχης
δεξιότητας προσαρμοστικότητας και αποτελεί το στόχο της συνάντησης. Στη
συνέχεια, οι μαθητές χωρίζονται σε μικρές ομάδες (4-5 ατόμων) και τους
χορηγούνται ειδικά σχεδιασμένες ασκήσεις (π.χ. ατομικά σενάρια,
βιωματικές ασκήσεις, ιστορίες δημιουργικής γραφής video, κ.ά)
προκειμένου να διακρίνουν το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό και να
αναπτύξουν την κατάλληλη δεξιότητα. Οι μαθητές επεξεργάζονται την άσκηση
και καλούνται να συνδέσουν το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό της
επαγγελματικής προσαρμοστικότητας με την ανάπτυξη της κατάλληλης
δεξιότητας. Ακολουθεί συζήτηση σχετικά με την καλύτερη ανάπτυξη και
χρήση της συγκεκριμένης δεξιότητας στις απρόβλεπτες προσαρμογές και
μεταβάσεις.
Πηγή Κέντρο Έρευνας και Αξιολόγησης στην Επαγγελματική Συμβουλευτική
Πηγή Κέντρο Έρευνας και Αξιολόγησης στην Επαγγελματική Συμβουλευτική